E-TİCARET NEDİR?
E-ticaret,
en basit anlatımıyla elektronik ticaret yaparak para kazanmaya yarayan sistemin
adıdır. E-ticaret kavramı 1990’lı yılların sonlarına doğru kullanılmaya
başlamıştır. Amazon ve Yahoo gibi şirketlerin e-ticaretteki başarıları diğer
girişimcileri de bu alanda cesaretlendirmiştir. Dolayısıyla daha çok girişimci
bu sektöre girmiştir. Böylelikle hızlı bir ivme yakalayarak değerlenen
e-ticaret sektörü önemli bir kazanç kapısı haline gelmiştir. Ülkemizde de 1998
yılından sonra büyük mağazaların öncülüğünde e-ticaret uygulanmaya başlamıştır.
E-ticaret
sistemi, B2B ve B2C olarak ikiye ayrılmaktadır;
B2B ( Business to Business):
Şirketlerin kendi arasında yaptığı e-ticarete verilen
isimdir. Bu sistemde amaç, satıcı ve tedarikçi şirket arasındaki alışverişin internet üzerinden kısa sürede yapılmasıdır. Bu çerçevede şirketlerin tedarikçi şirketlere sipariş vermesi ve faturaları ödemesi burada gerçekleştirilmektedir. Örneğin; Konya’da bulunan bir firmanın İstanbul’daki tedarikçi bir firmaya elektronik ortamda sipariş vermesi, üretici bir firmanın bayilerine web sitesi üzerinden bayi giriş ekranı oluşturması B2B sistemine dahildir.
isimdir. Bu sistemde amaç, satıcı ve tedarikçi şirket arasındaki alışverişin internet üzerinden kısa sürede yapılmasıdır. Bu çerçevede şirketlerin tedarikçi şirketlere sipariş vermesi ve faturaları ödemesi burada gerçekleştirilmektedir. Örneğin; Konya’da bulunan bir firmanın İstanbul’daki tedarikçi bir firmaya elektronik ortamda sipariş vermesi, üretici bir firmanın bayilerine web sitesi üzerinden bayi giriş ekranı oluşturması B2B sistemine dahildir.
B2C (Business to Consumer):
Üretici ile tüketici arasındaki e-ticaret de B2C olarak adlandırılır. Bu
sistemde fiyatlar nettir. Dolayısıyla tüketici ürünü alırken ne kadar bir ücret
ödeyeceğini bilerek alışveriş yapar.
B2C
kendi içerisinde ikiye ayrılır. Birincisi; sanal mağazacılık hizmetleridir.
Burada üretici ve tüketici doğrudan bir etkileşim içindedir. İkincisi ise;
üretici ve tüketici arasında bir aracı vardır. Burada aracı, üreticiden aldığı
malı kendi de belli bir miktar kar marjı ekleyerek tüketiciye ulaştırır.
E-ticaretin Avantajları Nelerdir?
Firmanın
İnternet üzerinden müşterilerine ulaşabileceği 7/24 açık bir şubesi yani online
dükkanı olur.
Elektronik
ortamda alışveriş süreci hızlı gerçekleştiğinden zamandan tasarruf sağlanır.
İnternet
ortamında ürün çeşitliliği için mekan sıkıntısı olmadığından, müşteriye daha
fazla ürün çeşidi sunulabilir.
Müşteri
kısa süre içinde pek çok ürünü inceleyebilir. Ürün kıyaslama imkanları daha
geniştir.
Müşteri
açısından sanal ortamında birden fazla alışveriş yapabileceği firma olduğundan
rekabet nedeniyle düşük fiyata ürün alabilir.
Stok,
ürün maliyeti, iş gücü, dükkan giderleri reel bir mağazaya oranla çok daha
düşüktür.
Klasik
bir mağaza sadece bulunduğu bölge içindeki müşteri potansiyeline hitap eder.
Oysa e-ticaret firmaları için böyle bir sınırlandırma söz konusu değildir.
E-ticaretin sunduğu avantajları alıcı
ve satıcı açısından ele alacak olursak;
Müşteri
açısından avantajları;
Evden
hızlı bir şekilde alışveriş yapma imkanı sağlar.
Ürün
fiyat araştırması ve alım yapmak için harcanan ulaşım giderleri ortadan kalkar.
Ürün
çeşitliliği içinde tercih yapma imkanı geniştir.
Ürün
kıyaslama imkanları daha geniştir.
İstenilen
ürün hakkında araştırma ve kullanıcı deneyimlerine ulaşmak kolaydır. Bu sayede
ürün hakkında ilk elden gerçekçi bilgilere ulaşma imkanı sağlar.
Satıcı açısından avantajları;
Ürünlerini
satabileceği 365 gün, 24 saat açık bir şubeye kavuşur.
Ürünlerini
tanıtan bilgileri detaylı olarak sunabileceği online bir platforma sahip olur.
Stok
yapmadan, ürün satışı yapabilir. Depo, dükkan kirası, eleman, elektrik, su,
telefon, fax vs. gibi gider kalemlerini ciddi oranlarda azaltarak kazanç
sağlar.
Dünyanın
her köşesinden sürekli ve yeni müşteriler kazanma imkanı yüksektir.
E-Ticaretin Dezavantajları Nelerdir?
Satıcı
ile müşterinin yüz yüze görüşerek birebir iletişim kurma imkanı yoktur.
Müşterinin
satın almayı düşündüğü ürünü canlı görme, inceleme ve deneme imkanı yoktur.
İnternet
üzerinden gerçekleştirilen alışverişlerde alıcılar kargo süresini beklemek
zorundadır.
E-Ticaretsitenizin güvenlik açıklarının bulunması sitenizi kötü amaçlı yazılımların
saldırısına maruz bırakabilir. Bu da satıcı açısından risk oluşturmaktadır.
İnternet
alışverişlerinde geri iade reel bir mağazaya oranla daha yüksektir.
Online
tüketiciler kredi kartlarını internette kullanmaktan çekinmekte. Bu nedenle de
sanal alışverişlerini genellikle tanınmış, güvendikleri firmalardan
yapmaktadır. Yeni e-ticaret firmalarının tanınmaları ve müşteri güvenini
kazanmaları zaman alabilir.
Müşteriler
alışveriş yapmadan önce, Google ortamında fiyat araştırması yapmaktadır. Bu
sebeple ürün fiyatlandırmasında rekabet gücünüz yoksa yaşam şansınız da yoktur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder