SOSYAL MEDYA
NEDİR?İŞLEVLERİ NELERDİR?
SOSYAL MEDYA
NEDİR:Günümüz dünyasında gelişen internet dünyası ile birlikte insanların
biraraya gelerek çeşitli olaylar ve durumlar karşısında etkileşime geçtikleri
övgü ve tepkilerini birlikte paylaşıp bir topluluk oluşturabilmelerine imkan
sağlayan genel internet mecraların tümüdür.
Daha detaylı bir
tanımlama yapacak olursak:
Sosyal medya, kullanan
kişilerin paylaşım yapmalarına olanak sağlayan, kişisel veya kurumsal sayfalar
aracılığıyla dijital içerik oluşturup, fikrinizi, olaylara bakış açınızı, düşüncelerinizi,
günlük yaşamanızı, nerede olduğunuzu, fotoğraflarınızı, reklamlarınızı veya
yaşadığınız önemli bir olayı çevrenizdeki insanlara ulaştırabilen online bir
ağdır.
Günümüz dijital çağında
birçok insan veya kurum sosyal medyayı aktif olarak kullanmaktadır. Bu sayede
bilgiye hızlı erişim kolaylaşmaktadır. Kullanıcılar içerikleri, haberleri,
makaleleri, fotoğrafları haber veya blog sitelerine girmeden sosyal medya
aracılığıyla görebilmekte, görüşlerini yine sosyal medya araçları ile
yansıtabilmektedir.
(http://www.yazilimnet.com/tr/blog/12/sosyal-medya-nedir)
Sosyal medyanın hızla
gelişen bir olgu olduğunu göz önünde bulundurduğumuzda televizyon radyo gazete
gibi geleneksel medya araçlarının ortaya çıktıklarında yarattıkları gelişimden
çok daha devrimsel bir etki yarattığını görebiliriz.
Bu etkiye değinmeden önce
geleneksel medya nedir bunun kısa bir tanımını yapmamız gerekli.
Geleneksel, yani yazılı ve görsel basın
(Gazeteler, Dergiler, Televizyon), olayların bu kanallar vasıtasıyla insanlara
haber olarak duyurulduğu ve bu yolla iletişim kurulan bir ortamıdır. Bu yayın
organları genel olarak tek yönlü bir iletişim sürdüren yani bir nevi propaganda
yapan ve gerek yayınlanan içeriğin, gerekse yapılan reklam ve duyurularının tam
olarak hangi kitleye, nasıl ulaştığını ve bu çalışmaların sonuçlarını
ölçümleyemeyip, sonuçlarını analiz edemeyen bir yapıdadırlar.
GELENEKSEL MEDYA VE
SOSYAL MEDYA ARASINDAKİ FARKLAR
Sosyal medya ile
geleneksel medya arasındaki farklılıkları kullanılan yöntemlere göre sıralamak
da mümkündür. Bu alanda yapılmış akademik çalışmalardan bir seçki sunan
Wikipedia benzerlik ve farklarını şöyle sıralamıştır:
Erişim: Hem geleneksel
medya hem de sosyal medya teknolojileri herkesin genel bir kitleye
erişebilmesine olanak tanır.
Erişilebilirlik:
Geleneksel medya için üretim yapmak genellikle özel şirketlerin ve hükümetlerin
sahipliğindedir; sosyal medya araçları genel olarak herkes tarafından az veya
hiç maliyetle kullanılabilir.
Kullanılırlık: Geleneksel
medya üretimi çoğunlukla uzmanlaşılmış yetenekler ve eğitim gerektirmektedir.
Çoğu sosyal mecra için bu geçerli değildir veya bazı durumlarda yetenekler
tamamen değişmiş ve yenidir, yani herkes üretimde bulunabilir.
Yenilik: Geleneksel medya
iletişimlerinde meydana gelen zaman farkı (günler, haftalar, hatta aylar)
anında etki ve tepkisi olan sosyal medya ile kıyaslandığında uzun
olabilmektedir (Tepkilerin zaman aralığına katılımcılar karar verir).
Geleneksel medya da sosyal medya uygulamalarına adapte olmaktadır, dolayısıyla
yakın zamanda bu farklılık ortadan kalkacaktır.
Kalıcılık: Geleneksel
medya yaratıldıktan sonra değiştirilemez (bir dergi makalesi basıldıktan ve
dağıtıldıktan sonra aynı makale üzerinde değişiklik yapılamaz), oysa sosyal
medya yorumlar veya yeniden düzenlemeyle anında değiştirilebilir.
SOSYAL MEDYANIN FAYDALARI
VE HAYATIMIZI ETKİ ETTİĞİ ALANLAR
Sosyal medya son 20
senede gelişen büyüyen ve insan hayatının vazgeçilmez günlük rutini olmayı
başaran bir olgudur.Günümüzde hangimiz instagramda fotoğraf ve hikaye paylaşmadan
,tweet atmadan veya swarmdan check in
yapmadan bir gün geçirebiliyoruz. Pek çoğumuz gün içinde bunu yapıyoruz.Sosyal
medyanın hayatımızın içine bu kadar girebiliyor oluşunun en temel nedeni artık hayatın her alanında yaptığımız şeyleri bu
mecralar üzerinden yapabiliyor oluşumuz.
Çok basit bir mantıkta
bakacak olursak duyduğumuz bi müziği bulmak shazam sayesinde aratıp edinip
dinleyebiliyoruz.Yada zomato sayesinde yemek istediğimiz restoranın hakkında
genel görüşleri öğrenip fikir edinebiliyoruz.Sosyal mecraların insan hayatını
bu kadar kolaylaştırıyor olması insanları efordan emekten uzak bir yaşam
biçimine doğru yönlendirse de insanoğlu yapısı gereği bu kolaylığı her zaman
benimsemiş kabul etmiş ve değişim ona
ayak uydurmadan o değişime ayak uydurmuştur.
Sosyal mecraların bu
gelişimi belli noktalarda kolaylık sağlamış insanları birleştirmiş gibi gözükse
de aslında sanal diyaloglar ve sanal bir
toplum yaratmıştır.
Sanal Toplum kavramı
nedir diyecek olursanız insanların birbirlerine sosyal medya aracılığı ile
yaptığı sahte etkileşimlerdir.Örneğin sosyal medyada özellikle facebook
üzerinden çokta sevmediğimiz bir arkadaşımızın doğum gününü kutlamak veya
herhangi bir insanla paylaşım yaparken hakkında güzel şeyler yazıp daha sonra
kendisi yokken hakkında olumsuz ifadeler kullanmak kısacası sosyal medya
samimiyetsizliğine dikkat edilmeli.
Çünkü sosyal mecraları
gerçekten olumlu ve hayatımızın merkezine yerleştirmeden kullanırsak Gezi Parkı
gibi toplumsal olaylar çerçevesinde gerçekten aynı fikre sahip bireylerin
yardımlaşan birer topluluk haline gelmeleri kaçınılmazdır.
Çünkü günümüzde insanlar
üzerinde birleştiriciliği en çok olan medya mecrası sosyal medyadır.
Herhangi bir ücret
uzmanlık talebi bulunmadan herkesin yer alabileceği yegane mecralardır.
Uzun lafın kısası
gerçekliğimizden uzak olmadan sosyal mecraları hayatımıza bir renk olarak
kullanacağımız bir dünya olması dileğiyle...
Beni okudunuz için
teşekkürler
SOSYAL MEDYA
NEDİR?İŞLEVLERİ NELERDİR?
SOSYAL MEDYA
NEDİR:Günümüz dünyasında gelişen internet dünyası ile birlikte insanların
biraraya gelerek çeşitli olaylar ve durumlar karşısında etkileşime geçtikleri
övgü ve tepkilerini birlikte paylaşıp bir topluluk oluşturabilmelerine imkan
sağlayan genel internet mecraların tümüdür.
Daha detaylı bir
tanımlama yapacak olursak:
Sosyal medya, kullanan
kişilerin paylaşım yapmalarına olanak sağlayan, kişisel veya kurumsal sayfalar
aracılığıyla dijital içerik oluşturup, fikrinizi, olaylara bakış açınızı, düşüncelerinizi,
günlük yaşamanızı, nerede olduğunuzu, fotoğraflarınızı, reklamlarınızı veya
yaşadığınız önemli bir olayı çevrenizdeki insanlara ulaştırabilen online bir
ağdır.
Günümüz dijital çağında
birçok insan veya kurum sosyal medyayı aktif olarak kullanmaktadır. Bu sayede
bilgiye hızlı erişim kolaylaşmaktadır. Kullanıcılar içerikleri, haberleri,
makaleleri, fotoğrafları haber veya blog sitelerine girmeden sosyal medya
aracılığıyla görebilmekte, görüşlerini yine sosyal medya araçları ile
yansıtabilmektedir.
(http://www.yazilimnet.com/tr/blog/12/sosyal-medya-nedir)
Sosyal medyanın hızla
gelişen bir olgu olduğunu göz önünde bulundurduğumuzda televizyon radyo gazete
gibi geleneksel medya araçlarının ortaya çıktıklarında yarattıkları gelişimden
çok daha devrimsel bir etki yarattığını görebiliriz.
Bu etkiye değinmeden önce
geleneksel medya nedir bunun kısa bir tanımını yapmamız gerekli.
Geleneksel, yani yazılı ve görsel basın
(Gazeteler, Dergiler, Televizyon), olayların bu kanallar vasıtasıyla insanlara
haber olarak duyurulduğu ve bu yolla iletişim kurulan bir ortamıdır. Bu yayın
organları genel olarak tek yönlü bir iletişim sürdüren yani bir nevi propaganda
yapan ve gerek yayınlanan içeriğin, gerekse yapılan reklam ve duyurularının tam
olarak hangi kitleye, nasıl ulaştığını ve bu çalışmaların sonuçlarını
ölçümleyemeyip, sonuçlarını analiz edemeyen bir yapıdadırlar.
GELENEKSEL MEDYA VE
SOSYAL MEDYA ARASINDAKİ FARKLAR
Sosyal medya ile
geleneksel medya arasındaki farklılıkları kullanılan yöntemlere göre sıralamak
da mümkündür. Bu alanda yapılmış akademik çalışmalardan bir seçki sunan
Wikipedia benzerlik ve farklarını şöyle sıralamıştır:
Erişim: Hem geleneksel
medya hem de sosyal medya teknolojileri herkesin genel bir kitleye
erişebilmesine olanak tanır.
Erişilebilirlik:
Geleneksel medya için üretim yapmak genellikle özel şirketlerin ve hükümetlerin
sahipliğindedir; sosyal medya araçları genel olarak herkes tarafından az veya
hiç maliyetle kullanılabilir.
Kullanılırlık: Geleneksel
medya üretimi çoğunlukla uzmanlaşılmış yetenekler ve eğitim gerektirmektedir.
Çoğu sosyal mecra için bu geçerli değildir veya bazı durumlarda yetenekler
tamamen değişmiş ve yenidir, yani herkes üretimde bulunabilir.
Yenilik: Geleneksel medya
iletişimlerinde meydana gelen zaman farkı (günler, haftalar, hatta aylar)
anında etki ve tepkisi olan sosyal medya ile kıyaslandığında uzun
olabilmektedir (Tepkilerin zaman aralığına katılımcılar karar verir).
Geleneksel medya da sosyal medya uygulamalarına adapte olmaktadır, dolayısıyla
yakın zamanda bu farklılık ortadan kalkacaktır.
Kalıcılık: Geleneksel
medya yaratıldıktan sonra değiştirilemez (bir dergi makalesi basıldıktan ve
dağıtıldıktan sonra aynı makale üzerinde değişiklik yapılamaz), oysa sosyal
medya yorumlar veya yeniden düzenlemeyle anında değiştirilebilir.
SOSYAL MEDYANIN FAYDALARI
VE HAYATIMIZI ETKİ ETTİĞİ ALANLAR
Sosyal medya son 20
senede gelişen büyüyen ve insan hayatının vazgeçilmez günlük rutini olmayı
başaran bir olgudur.Günümüzde hangimiz instagramda fotoğraf ve hikaye paylaşmadan
,tweet atmadan veya swarmdan check in
yapmadan bir gün geçirebiliyoruz. Pek çoğumuz gün içinde bunu yapıyoruz.Sosyal
medyanın hayatımızın içine bu kadar girebiliyor oluşunun en temel nedeni artık hayatın her alanında yaptığımız şeyleri bu
mecralar üzerinden yapabiliyor oluşumuz.
Çok basit bir mantıkta
bakacak olursak duyduğumuz bi müziği bulmak shazam sayesinde aratıp edinip
dinleyebiliyoruz.Yada zomato sayesinde yemek istediğimiz restoranın hakkında
genel görüşleri öğrenip fikir edinebiliyoruz.Sosyal mecraların insan hayatını
bu kadar kolaylaştırıyor olması insanları efordan emekten uzak bir yaşam
biçimine doğru yönlendirse de insanoğlu yapısı gereği bu kolaylığı her zaman
benimsemiş kabul etmiş ve değişim ona
ayak uydurmadan o değişime ayak uydurmuştur.
Sosyal mecraların bu
gelişimi belli noktalarda kolaylık sağlamış insanları birleştirmiş gibi gözükse
de aslında sanal diyaloglar ve sanal bir
toplum yaratmıştır.
Sanal Toplum kavramı
nedir diyecek olursanız insanların birbirlerine sosyal medya aracılığı ile
yaptığı sahte etkileşimlerdir.Örneğin sosyal medyada özellikle facebook
üzerinden çokta sevmediğimiz bir arkadaşımızın doğum gününü kutlamak veya
herhangi bir insanla paylaşım yaparken hakkında güzel şeyler yazıp daha sonra
kendisi yokken hakkında olumsuz ifadeler kullanmak kısacası sosyal medya
samimiyetsizliğine dikkat edilmeli.
Çünkü sosyal mecraları
gerçekten olumlu ve hayatımızın merkezine yerleştirmeden kullanırsak Gezi Parkı
gibi toplumsal olaylar çerçevesinde gerçekten aynı fikre sahip bireylerin
yardımlaşan birer topluluk haline gelmeleri kaçınılmazdır.
Çünkü günümüzde insanlar
üzerinde birleştiriciliği en çok olan medya mecrası sosyal medyadır.
Herhangi bir ücret
uzmanlık talebi bulunmadan herkesin yer alabileceği yegane mecralardır.
Uzun lafın kısası
gerçekliğimizden uzak olmadan sosyal mecraları hayatımıza bir renk olarak
kullanacağımız bir dünya olması dileğiyle...
Beni okudunuz için
teşekkürler
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder